måndag 6 december 2010

Angående Justin Bieber...

Jag har precis bestämt att jag ska sluta vara en Justin Bieber-hatare. Jag menar, varför hata en person bara för att denna är känd? ... Jag tycker sådant är olidligt löjligt, men som vanligt har jag ryckts med och inte tyckt om honom mest för att 70% av alla andra jag känner gör det och dels för att jag verkligen inte gillar hans röst. Men det är väll fortfarande ingen anledning att hata honom eller hans fans?

Jag vet själv hur det är att bli otroligt ratad för en musik och en artist/band som andra inte gillar. Jag har blivit kallad emo runt 70 000 gånger för att jag lyssnar på My Chemical Romance och Evanescence, och låt mig inte ens gå in på Tokio Hotel!

Det är faktiskt en rätt rolig historia, om jag får lov att dra den; Jag hade aldrig hört Tokio Hotel förut när dem kom ut med sin Scream-skiva, och då började jag lyssna på en av deras gamla låtar (minns dock inte vilken). Jag tyckte den var bra, och lyssnade på en till, och en till. Veckan efter jag börjat digga deras musik insåg jag vilket TH-krig som ledde överallt, och då 99% av alla mina kompisar tyckte dem var askassa höll jag käften om att jag gillade dem. Någon tid när hysterin lugnat sig vågade jag erkänna det, först för mina kompisar (som tog det lugnt… De flesta i alla fall) och sedan för Internet... Jag tror aldrig jag blivit så internetmobbad förut i hela mitt liv. Varför? Jo för att jag lyssnade på Tokio Hotel.

Jag får fan FORTFARANDE klagomål på att jag lyssnar på dem, dels från folk som fortfarande anser at alla som lyssnar på TH är dumma i huvudet och dels från folk som anser att "TH är sååh ute, välj något nytt sweetheart~<3" ... *düin!?* Oo'

Vart vill jag komma med detta? Jo att så fort en artist eller ett band blir extremt populärt så finns det vanligtvis tre stora grupper av människor som tycker och tänker hur fan de vill;
Den första som dyrkar denna artist/band! Kanske är ett gammalt fan, kanske är ett nytt. kanske älskar deras låtar, eller bara artisten/bandet, eller kanske bara gillar en enstaka låt.
Vissa ligger mitt emellan, de älskar inte bandet/artisten men de kan genomleva en låt eller två, och dem beter sig inte som att alla som lyssnar på musiken bär på pesten.
Sedan finns det hatarna! Dessa HATAR bandet/artisten av hela sin själ, och det beror nästan alltid på grund av att detta band eller denna kändis blivit känd så fort och fått så många ”fjortis-fan” under så kort tid. Det är allt, och det är det jag vill komma till. Varför hata en känd person för att denna är känd?

Nu går vi helt tillbaka till Bieber;
Han blev känd över en natt (... typ) för en jävligt irriterande låt, nästa vecka var det enda jag hörde, "JUSTIN ÄGER!" eller "JUSTIN SUGER!". Då alla mina kompisar var på den hatiska sidan kom jag också dit, utan att egentligen tycka eller tänka någonting. Sedan hörde jag faktiskt en låt med grabben... Jag gillade den inte, men den var inte så jävla dålig som jag hade trott. Jag kunde gott genomleva den utan att få spasmer som jag får av Miley Cyrus nya musik t.ex., men det är en annan historia.

Och ja visst, grabben låter som en jävla tjej och när han kommer i målbrottet kommer han inte sjunga något på ett par år och då kommer alla förutom hans närmsta fans att glömma bort honom. Hans låtar är väldigt enformiga och handlar om, tja... Tjejer, kyssar och... Puberteten? Jag vettefan… Han sjunger väldigt repeatat, men det betyder inte att det är dåligt (tänk på Lady Gaga t.ex.), en låt som repeterar mycket och har ett fast beat fastnar faktiskt lättare på hjärnan vilket gör att man gillar den bättre än vad den annars skulle gjort.

( Vet ni vad jag nyss gjorde? Jag gjorde ett argument till varför jag inte gillar Bieber! Tjoho, 20 vuxenpoäng till mig! )

Jag tog mig tid att sitta ned nu och spilla dyrbar tid genom att lyssna igenom de flesta av hans låtar, eftersom jag faktiskt bara har hört cirka två-tre av dem. Det är inte helt min musiksmak, men jag gillade faktiskt två av låtarna. Någon av låtarna var dock hemsk, och tråkig, och de flesta av låtarna glömde jag bort hur dem gick så fort den var slut. (Jag kommer inte säga vilka låtar det var) Jag bara säger att jag numera kan säga varför jag inte gillar Bieber utan att komma med anledningen "han är känd och alla snackar om honom hela tiden". Hans youtube-videor har dubbelt så många tummen ned som tummen upp. Är det friskt med tanke på att säkert 10 000 människor gått in på alla hans videor bara för att trycka på en tummen ned?

Men NEJ(!), jag kommer inte att börja gilla Justin Bieber! Jag är fortfarande inget fan av honom och han är fortfarande en liten ballerina med pottfrilla :3 ... Och jag säger inte att jag kommer gå runt och skrika "MAN FÅR INTE SKÄMTA OM ANDRAS MUSIKSMAK" så fort någon nämner att Justin Bieber suger balle, för det får dem gärna tycka. Men jag för min del kommer tagga ned och inte tycka så mycket längre, mer än att jag inte gillar hans musik.

Tack ~

4 kommentarer:

  1. MAN FÅR INTE SKÄMTA OM UTVECKLINGSTÖRDA! *pang*

    nejmen, sriöst XD Jag kan säga att jag är en Bieber-hatare av en andledning: jag hatar honom helt enkelt för att han (enligt mig) faktiskt gör dålig musik XD Hans låtar är repetiva och saknar en melodi samt text för förmedlar känsla till lyssnaren. För jag menar, Ene-meane mini moe? (stavning fel, I know and I don't care)Det är inte ens riktiga ord x'3

    Får något år sedan var man så fruktansvärt dum i huvvet om man lyssnade på Green Day, hur reagerar folk idag? Jo, de gillar de faktiskt, för de har insett att de gör bra musik och akn tänka sig lyssna på låtarna innan de slänger ur sig skiten. Så jag förstår helt din poäng och vart du vill komma med detta :3 Men jag kommer fortfarande Hata (det är ett stark ord, och jag använder det) Bieber x''3

    SvaraRadera
  2. DET HETER FAKTISKT SORTERA! *pang*

    Jo, håller med! x'D Men då har du ju också en anledning 8D Det är det man ska ha

    Hm, läste en sådan där "lista" där man kan se om man var fjortis, emo, pluggis o.s.v. för några dagar sedan. Under "emo" fanns där en kolumn;
    "Du lyssnar på Green Day, Tokio Hotel eller Red Hot Chili Peppers [ ] " .. Say whut? Oo'

    SvaraRadera
  3. Men lol, jag gillar ju både GD och RHCP x'D ...och hur fan får de RHCP till emo? o.o'''

    SvaraRadera